dilluns, d’agost 08, 2005

Windows Vista integrarà la tecnologia OpenGL com a una capa de Direct3D

El rendiment d'OpenGL podria veure's dramàticament reduït per una decisió que sembla buscar com a últim resultat la migració de més programadors a la tecnologia Direct3D propietat de Microsoft.

OpenGL (acrònim d'Open Graphics Library) és una interfície de programació (API) gràfica multiplataforma desenvolupada originalment per Silicon Graphics Incorporated (SGI) per a la creació d'aplicacions que treballen amb gràfics en 2D i 3D. Amb el temps ha passat a ser del domini públic, amb implementacions per a diversos sistemes operatius. En Windows entra en competència directa amb Direct3D, l'estàndard de Microsoft per a la programació de gràfics que és emprat per gran quantitat de jocs per a aquesta plataforma.

Aquests darrers dies s'ha discutit a la Xarxa la possibilitat de què la companyia de Redmond implementi l'estàndard OpenGL en el futur Windows Vista com a una capa sobre Direct3D, és a dir, que quan es faci una crida a una funció OpenGL, aquesta al seu torn cridi a una funció Direct3D.

Aquest sistema redundaria en una pèrdua de rendiment molt evident de les aplicacions que emprin OpenGL, perquè a partir d'ara en comptes de respondre a una crida directa, l'execució es realitzaria en dues passes (resolució de la crida a l'API OpenGL, i resolució de la crida d'aquesta última a l'API Direct3D). A més, i com altres conseqüències, es "congelarien" les actualitzacions d'OpenGL i es deixarien en mans de Microsoft, i també es deixarien en mans de la companyia de Redmond les futures extensions per a suportar nou maquinari.

Amb un estàndard OpenGL minvat en quant a rendiment, sense cap mena de dubte molts programadors migrarien cap a Direct3D, dificultant d'aquesta forma la programació multiplataforma d'aplicacions gràfiques que ara facilita OpenGL, i perjudicant així a altres sistemes operatius com ara Linux o Mac OS X, que actualment poden fruir de ports d'algunes aplicacions i jocs procedents del món Windows gràcies a la facilitat que aporta als programadors la disponibilitat de la mateixa API gràfica en tots els sistemes.

Més informació:

OpenGL.org Discussion & Help Forums: Call to Action: Ensure that OpenGL remains a first class API under Windows Vista
http://www.opengl.org/discussion_boards/cgi_directory/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=12;t=000001