dimecres, de setembre 06, 2006

Nova "croada" legal de Microsoft, ara contra els "ciberokupes"

La companyia de Bill Gates calcula que cada dia es registren 2.000 dominis que contenen la paraula Microsoft o altres paraules que formen part del conjunt de marques registrades per la companyia. D'aquests registres, entre un 75 i un 90% són usats per a pràctiques fraudulentes.

En una nova iniciativa que portarà a la companyia de Redmond davant dels jutjats nord-americans, Microsoft ha anunciat un nou programa d'actuacions contra els anomenats cybersquatters, paraula anglesa que podríem traduir per ciberokupes.

És ja un fet habitual que quan naveguem per la web i intentem accedir a un domini escrivint-lo a la barra d'adreces del navegador, acabem arribant a una pàgina que no té res a veure amb el que buscàvem. De la mateixa manera, també podem arribar a una destinació existent però diferent de la què preteníem si ens equivoquem ni que sigui en una tecla a l'hora d'escriure el domini que busquem.

Empreses poderoses com Google o Microsoft han patit i continuen patint a la seva pell el setge dels ciberokupes, que contracten dominis que podrien passar tranquil·lament com a propietat d'aquestes companyies, però que en realitat es dediquen a captar tràfic per a cobrar beneficis en forma de publicitat, o bé directament a phishing, una modalitat d'estafa que estan patint alguns bancs i sites de comerç electrònic.

Microsoft esmenta alguns exemples de pàgines els dominis de les quals bé li podrien ser assignats per un profà (si aquest coneix mínimament la cartera de productes de la companyia de Redmond), però que en realitat no són seus i han estat emprats amb finalitats comercials pels seus registradors: downloadvistaforwindows.com, gamesonxbox.com, genuinewindowsvista.com, o microsoftofficehome.com són només uns pocs dels 2.000 dominis que es calcula són registrats diàriament contenint part o tot el nom d'una paraula registrada per Microsoft com a part de la seva propietat intel·lectual. D'aquests, entre un 75 i un 90% són registrats mitjançant un procediment que permet mantenir en l'anonimat les dades del registrant.

El que passa normalment amb aquests dominis després del seu registre és que simplement allotgen una pàgina amb publicitat i sense cap mena de contingut. Moltes vegades aquesta publicitat està dirigida a adults.

Amb això, i mitjançant els programes de remuneració per clic o per visionat de cibertires, els ciberokupes generen beneficis econòmics. A més, normalment una persona que realitza aquesta activitat ho fa amb unes desenes o fins i tot centenars de dominis, el que pot arribar a donar un bon sou mensual.

De moment la companyia de Bill Gates ja ha presentat les primeres denúncies contra els ciberokupes que ha pogut identificar, emparant-se en la Anticybersquatting Consumer Protection Act (ACPA) nord-americana del 1999, que prohibeix l'ús de dominis que continguin paraules subjectes a copyright amb finalitats lucratives.

Tot i això, l'empresa de Redmond admet que els més difícils de "caçar" seran precisament els registradors que aprofiten les facilitats de protecció de la identitat que proporcionen algunes empreses dedicades a la gestió de dominis i hosting.

Alguns analistes afirmen que l'acció dels ciberokupes és cada dia menys visible gràcies a l'augment en l'ús dels cercadors com Google o Yahoo!, que disposen de mecanismes de protecció davant d'aquestes pràctiques primant d'aquesta forma els sites legítims sobre els publicitaris. Aquestes eines cada vegada són més usades pels internautes per a buscar les pàgines oficials dels seus productes preferits en comptes de teclejar el domini que pensen més adequat.

Més informació:

Microsoft Launches Enforcement Campaign Targeting Web Site "Cybersquatters" Who Use Online Ads
http://www.microsoft.com/presspass/features/2006/aug06/08-22domaindefense.mspx