Youtube, l'èxit del vídeo per Internet
El lloc web que permet publicar vídeos i enviar la seva URL a qui vulguem per a què els vegin. Ha estat aprofitat des de per a fer bromes fins per a temes molt més seriosos.La Web 2.0 té un punt de referència en aquesta plana d'èxit que permet fer el que uns anys enrere era impensable: publicar els nostres propis continguts de vídeo per a què siguin vistos en streaming per qualsevol persona a qualsevol lloc del món.
YouTube té una breu però intensa història al seu darrere; la companyia fou fundada al febrer de 2005 per tres ex-treballadors de PayPal (Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim), la companyia de pagaments en línia pertanyent al grup eBay. Immediatament, la jove companyia atreia l'interès d'inversors com la companyia de capital-risc Sequoia.
Tot i això, el taló d'Aquil·les de la companyia sembla ser el seu model de negoci, per a molts inexistent, i que es basa principalment en la venda d'espais publicitaris i l'ús de Google AdSense. Per als més crítics, l'única via de finançament visible és l'entrada de capital de companyies inversores, el que fa de YouTube un model de negoci inviable.
La tecnologia usada pel site és el Flash de Macromedia (ara part d'Adobe), però no ens haurem de preocupar a convertir les nostres creacions audiovisuals a l'esmentat format, doncs en el mateix procés de "pujada" (upload) del vídeo, els propis servidors de YouTube se n'encarreguen. Els formats en els quals podrem enviar els nostres vídeos són els més comuns: MPEG, AVI, MOV, i tots aquells emprats generalment per videocàmeres i càmeres integrades en telèfons mòbils.
Un altre aspecte pràctic de YouTube és la possibilitat d'inserir una pel·lícula en una plana web externa als seus servidors, malgrat que el fitxer resideixi físicament en ells. Això permet a bloggers i creadors de llocs web disposar de vídeo encastat a les seves pàgines.
Malgrat que la companyia prohibeix la pujada de material subjecte a drets de copyright, i de fet limita la mida dels vídeos que podem posar als seus servidors i la seva durada, no és estrany trobar de forma habitual, abundant material protegit com per exemple escenes de sèries de televisió o retalls de pel·lícules. En aquest sentit, YouTube ja ha tingut algunes topades legals amb productores i cadenes televisives.
La creixent popularitat de YouTube pot apreciar-se en unes xifres que no paren de créixer, i que a l'abril passat indicaven uns 35.000 vídeos nous al mes i un total de 30 milions de vídeos vistos. La principal competència a la què s'enfronta és Google Vídeo.
Més informació:
YouTube - Broadcast Yourself
http://www.youtube.com/
0 Comments:
Publica un comentari a l'entrada
<< Home