dimecres, de març 22, 2006

Windows Vista integrarà suport per a OpenGL sense ser una capa de Direct3D

La companyia de Redmond desmenteix així les informacions que confirmaven la desnaturalització d'aquest estàndard que tindria com a objectiu últim provocar la migració de molts programadors a la plataforma de Microsoft.

OpenGL (acrònim d'Open Graphics Library) és una interfície de programació (API) gràfica multiplataforma desenvolupada originalment per Silicon Graphics Incorporated (SGI) per a la creació d'aplicacions que treballin amb gràfics en 2D i 3D. Amb el temps ha passat a ser del domini públic, amb implementacions per a diversos sistemes operatius. En Windows entra en competència directa amb Direct3D, l'estàndard de Microsoft per a la programació de gràfics que és usat per gran quantitat de jocs per a aquesta plataforma.

És per això que no va estranyar a gaire gent quan a finals de l'any passat es van filtrar a Internet diverses informacions que apuntaven a què Microsoft faria una implementació pròpia d'OpenGL, però que no s'executaria directament sobre el sistema operatiu, si no que seria una capa de Direct3D, l'estàndard gràfic de la companyia de Redmond. Això, sense cap mena de dubte, redundaria en una pèrdua de rendiment molt evident de les aplicacions que empressin OpenGL, doncs a partir d'ara enlloc de respondre a una crida directa, l'execució es realitzaria en dues passes (resolució de la crida a l'API OpenGL, i resolució de la crida d'aquesta última a l'API Direct3D). L'esmentada reducció de rendiment podria arribar fins al 50%.

A més, i com altres conseqüències, es "congelarien" les actualitzacions d'OpenGL i es deixarien en mans de Microsoft, i també es deixarien en mans de la companyia de Redmond les futures extensions per a suportar nou maquinari. Pel que sembla, els plans de la companyia de Bill Gates podrien haver passat per deixar a OpenGL en la versió 1.4 -segons la rumorologia internauta-.

Amb un estàndard OpenGL minvat pel què fa a rendiment, sense cap mena de dubte molts programadors migrarían a Direct3D, dificultant d'aquesta manera la programació multiplataforma d'aplicacions gràfiques que ara facilita OpenGL, i perjudicant així a altres sistemes operatius com Linux o Mac OS X, que actualment poden gaudir de ports d'algunes aplicacions i jocs procedents del món Windows gràcies a la facilitat que aporta als programadors la disponibilitat de la mateixa API gràfica en tots els sistemes.

Finalment Microsoft sembla que, malgrat implementar una opció per a executar efectivament OpenGL com a una capa de Direct3D, també facilitarà la seva execució directa, amb el que -de moment- els programadors que emprin aquest estàndard poden respirar alleujats.

Més informació:

Weblog amb la informació sobre el tema
http://blogs.msdn.com/kamvedbrat/archive/2006/02/22/537624.aspx

OpenGL.org Discussion & Help Forums: Call to Action: Ensure that OpenGL remains a first class API under Windows Vista
http://67.15.50.109/discussion_boards/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=12;t=000001