dijous, de març 16, 2006

Toothing: experiment sociològic, realitat o una mica de cada?http://www.blogger.com/img/gl.link.gif

El que va encetar un periodista britànic per a provar que podia induir noves modes i tendències a la societat relacionades amb el comportament sexual s'ha convertit en una realitat.

Goebbels (abjecte i denostat jerarca nazi però al qual cal reconèixer una habilitat especial per a la publicitat) ja ho va dir en el seu moment: "com més gran i més repetida sigui una mentida, més se la creurà la gent". I, des de llavors (i per a desgràcia de la humanitat) hem pogut comprovar en múltiples ocasions com l'esmentada afirmació és totalment certa.

Evidentment no parlarem de la ideologia del nacional socialisme, però en certa forma si que ens referirem al concepte llançat per Goebbels en el seu moment. Han sentit a parlar del Toothing?

El Toothing és una pràctica que, segons diverses fonts, es va iniciar a la Gran Brataña cap al 2004 o, almenys fou detectada en aquella època. Consisteix en enviar missatges de mòbil a través de l'estàndard Bluetooth en llocs públics (doncs Bluetooth només té un radi d'acció d'uns 10 metres) a qui tingui el seu telèfon en mode de recepció, siguin coneguts o perfectes desconeguts, amb ànim normalment d'arribar a una relació sexual. La pràctica del Toothing fou informada inicialment per un periodista britànic al seu weblog, i posteriorment va saltar a mitjans de comunicació tan importants com la BBC i en va informar d'ella agències de premsa tan importants com Reuters. Fins aquí tot normal... excepte que el Toothing és un muntatge.

Fa prop d'un any, els que van inventar el Toothing van confessar tota la veritat: havien creat aquest hoax (expressió que defineix a un engany a Internet, malgrat que generalment referida al correu electrònic) per demostrar que era possible introduir noves conductes sexuals a la societat partint d'una premissa falsa però feta passar com a veritable. L'engany sembla haver estat més que un èxit: recentment, Reuters ha afirmat que el Toothing es porta a la pràctica, posant diversos exemples. Nou intent de hoax, o bé la ficció s'ha convertit en realitat?

Reuters esmenta en el seu article l'exemple d'un bar de moda a Milà en el qual cada setmana es citen els "Toothers" habituals per mostrar l'ús de la tecnologia als què es volen iniciar.

I ara, què és el que hem de creure? El millor és, potser, activar el Bluetooth del nostre mòbil, anar a algun local de moda en un moment en què estigui ple fins a la bandera i esperar que ens arribi un missatge que digui "Toothing?". O ser nosaltres qui el llancem...

Més informació:

Artículo de la Wikipedia sobre Toothing
http://en.wikipedia.org/wiki/Toothing