dimarts, de novembre 22, 2005

Microsoft s'apunta al carro del programari gratuït recolzat amb publicitat?

Un memoràndum intern de la companyia filtrat als mitjans de comunicació indica que, com a mínim, la companyia de Bill Gates ha estudiat l'opció de llançar versions gratuïtes d'alguns dels seus programes més populars, suportats amb publicitat.

La publicació online CNET News.com publicava aquesta setmana una noticia basada en un memoràndum intern de Microsoft filtrat a la premsa, en el qual -i com a exercici teòric- s'especulava amb la possibilitat de llançar al mercat versions gratuïtes d'alguns dels seus programes, que serien recolzades mitjançant l'inclusió de banners publicitaris. Aquestes aplicacions serien els paquets Works -la suite ofimàtica dirigida a usuaris finals i, especialment, al públic més jove-, OneNote i Money.

Aquest anunci de CNET News coincideix en el temps amb la recent presentació dels serveis Live de Windows i Office, uns complements gratuïts per als principals programes de la companyia de Redmond que inclouen publicitat com a forma de finançament.

Una forma de lluitar contra el pirateig i el programari gratuït de la competència

Com a empresa productora de programari que té els seus productes instal·lats al 90% dels ordinadors del mon, Microsoft és també la companyia que més pateix la pirateria a la seva pell.

Oferir versions gratuïtes dels seus productes permetria deixar de banda el fenomen de la pirateria, al mateix temps que es generarien ingressos d'usuaris que actualment estan "gaudint gratuïtament" de productes de pagament. Tot i que el guany estimat per usuari i any s'estima en només 9 Euros, la suma del total d'usuaris que presumptament emprarien aquests productes faria que fossin rentables.

Un altre objectiu que es perseguiria amb aquest model de comercialització de programari seria minimitzar l'impacte que estan tenint les iniciatives de programari lliure, que tot i que encara disposen només d'un modest percentatge del mercat, van creixent dia a dia en gran part gràcies a la seva gratuïtat -que és en el que la majoria de les vegades es fixen els usuaris, deixant en segon pla les consideracions "filosòfiques" del programari lliure-.

Windows gratuït?

El memoràndum intern de Microsoft apunta al més alt, destacant els avantatges que tindria oferir una versió gratuïta (i probablement retallada en funcionalitats) del sistema operatiu Windows, el producte estrella de la companyia de Redmond.

Malgrat tot, dos factors juguen en contra d'aquesta aposta: en primer lloc, Windows és juntament amb Office un dels dos productes que més beneficis generen a Microsoft, companyia deficitària en altres àrees i que, per tant, ha de cobrir les pèrdues d'uns departaments amb part dels beneficis d'altres. Tot i que és difícil saber a priori si el nou model de comercialització donaria més beneficis a llarg termini, l'estructura empresarial de Microsoft és massa gran i d'ella en depenen massa persones com per a embarcar-se en aventures massa arriscades.

Un segon factor són els problemes tècnics inherents a la inserció de publicitat en el sistema operatiu. No queda clar si això es faria mitjançant cibertires o emprant algun altre tipus de solució, però en qualsevol cas s'hauria de fer de forma que robés el mínim espai possible per al treball dels usuaris, així com per a què no els aclaparés molt, ja que llavors la publicitat podria arribar a tenir un efecte contraproduent.